fredag den 3. oktober 2014


Besvarelse på læringsmål 1

 

  • Litteratur liste

  • Inside West Nile: violence, history & representation on an African frontier.
  • Uganda-Denmark partnership : strategy for development cooperation 2004-2008
  • Ung i skyggen af aids
     

  • Beskrivelse af lokalbefolkningen
    Koboko er en lille by i det nordlige Uganda. Befolkningen i byen er meget venlige og vil gerne hjælpe. Kulturen er at man hilser på alle, som kommer forbi og at man hjælper de fattige, med mad eller lidt penge. I Koboko er man kristen af den ene eller den anden art, eller man er muslim. De går alle sammen i kirke eller Moske flere gange om ugen. Opdragelses metoderne i Koboko er meget forskellige. Nogle slår deres børn for de mindste ting og andre kun hvis det er meget slemt. Det er vigtigt for folket at de ser præsentabel ud når de skal op i byen eller i kirke.
     
  • Interview uddrag med lærer
    Jeg har interviewet en lære Sensa, som har fortalt mig om hvordan det er at være lærer i Uganda. Hun fortæller at det er et meget lavt lønnet job og at det ikke er alle steder der er styr på arbejdstiderne og om læringen til eleverne er gode. Mange af skolerne er der tit alt for mange elever i hver klasse på ca. 30-60 elever og mange lærer har på en dag omkring 2-3 klasser at undervise. Sensa fortæller at det ikke er et fysisk hårdt job at være lærer, da der er mange pauser i løbet at dagen. Hun fortæller også at hun kan gå ud og holde pause, når hun vil. Der er ingen, som følger op deres undervisning, de skal bare lære børnene de ting de skal kunne for at komme op til eksamenerne.
     
    Observation:
    Når man er lærer i Koboko er det meget vigtigt at børnene har respekt for læren. Nogle lærer bruger stadig vold over for eleverne, selvom det er ulovligt i Uganda at slå i skolen. Dette resultere i at nogle af eleverne ikke vil møde op i skolen eller ikke vil deltage aktivt i timerne i frygt for at fejle og blive slået. Nogle lærer er begyndt at bruge andre metoder, såsom lege og snakke med børnene om hvorfor det er at de ikke må gøre, som de gør. Nogle lærer, dog få, er begyndt at bruge en smule anerkendende pædagogik, for at holde på børnene.
    Selve undervisningen er holdbaseret og med sange, for at få alle med. Det de lærer bliver gennemgået flere gange på tavlen. Lærerne hiver nogle gange elever op til tavle undervisning, så de kan være med til at tegne eller løse den opgave der er.
     
  • Interview uddrag med personale på Børnehjemmet
    Jeg har interviewet en af de ansatte på børnehjemmet, om hvordan det er at arbejde på et børnehjem. Ozia, som er husarbejder på børnehjemmet fortæller at det er et dejligt job og at hun er glad for at have fået det. Ozia har en lille søn Brian og de bor begge på børnehjemmet. Til daglig skal hun sørge for næsten alt det huslige, hun skal vasketøj, gøre rent, vaske madrasser, holde styr på børnene, hjælpe børnene i skole, ordne deres hår osv. Ozia fortæller at hun har en travl hverdag og at det til tider godt kan være hårdt at tage sig af 40 børn. Hun er dog glad for at hun får hjælp af en anden ansat i køkkenet, så hun ikke selv skulle stå for det.
     
    Observation:
    Ozia står for meget af det praktiske på børnehjemmet. Hun starter tidlig morgen og slutter tidlig aften. Ozia hjælper mamma med de forskellige gøremål, samtidig med at hun skal passe sin lille dreng Brian på kun 6 måneder. Ozia slår ikke børnene og stopper en slåskamp, før den eskalere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar